Partnerzy serwisu:
Biznes

Massel: Wielkie zmiany w Przewozach Regionalnych najwcześniej za rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
18-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Massel: Wielkie zmiany w Przewozach Regionalnych najwcześniej za rok
Wiceminister Andrzej Massel krytycznie ocenia obecną formułę funkcjonowania Przewozów Regionalnych - bardziej racjonalny byłby układ, w którym powstałoby kilka podmiotów działających na obszarze jednego, ale dużego województwa albo obsługujących kilka województw - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

Rynek Kolejowy: Jaka będzie przyszłość Przewozów Regionalnych?

Andrzej Massel, podsekretarz stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: Ja tu zdania nie zmieniłem. Dość krytycznie oceniam formułę Przewozów Regionalnych przyjętą w procesie usamorządowienia pod koniec 2008 r. Mam świadomość z czego to wynikało, natomiast rozwiązanie, zgodnie z którym jedna spółka jest zarządzana przez 16 właścicieli nie sprzyja jasnemu postawieniu celów, a potem konsekwentnej realizacji tych celów. Stąd dla rozwoju rynku bardziej racjonalny byłby układ, w którym powstałoby kilka podmiotów działających na obszarze jednego, ale dużego województwa albo obsługujących kilka województw. W takim układzie łatwiej o decyzję i identyfikację właściciela z tym podmiotem, a per saldo również większe korzyści dla społeczności lokalnej, która odbiera taki podmiot jako swój. To stan docelowy.

Z satysfakcją odbieram fakt, że taki pogląd również zaczyna dominować wśród marszałków województw, którzy również chcieliby większego wpływu na przewoźnika i przede wszystkim świadomości, że środki, które przeznaczają na transport kolejowy rzeczywiście trafiają do danego regionu. Istnieniu Przewozów Regionalnych, jeszcze w czasach kiedy funkcjonowały w ramach grupy PKP, zawsze towarzyszyły zarzuty o nietransparentność.  W każdy województwie była obawa, czy te środki, które są alokowane przez samorząd rzeczywiście są wykorzystywane w danym regionie, czy nie służą do wewnętrznego dofinansowywania innych usług. Działający zespół marszałków województw powołany podczas konwentu w Łęknicy w październiku tego roku pracuje. My z nimi współdziałamy i jest szansa, że rozwiązanie docelowe zostanie osiągnięte.

Ale poza prawnymi problemami, które byłby związane z tą operacją są jeszcze problemy finansowe, głównie związane z długiem Przewozów Regionalnych wobec PKP Polskich Linii Kolejowych, który wynosi ok. pół miliarda złotych. Województw nie stać na jego spłacenie. Jak zatem wybrnąć z tej sytuacji.

Rozwiązanie, nad którym pracujemy jest pewnym pakietem, sprawa zadłużenia Przewozów Regionalnych również. Możliwości spłaty tego długu są analizowane. Robimy to wspólnie z resortem finansów. Mamy świadomość, że same województwa sobie z tym nie poradzą.

Podobno ma być on rozłożony na raty…

Nie zaprzeczam.

A kiedy te pomysły zaczną być wprowadzane w życie. Czy rok 2013 może być rokiem wielkich zmian w Przewozach Regionalnych i końcem tej spółki w formule, jaką znamy obecnie?

Naszą intencją jest, żeby ten proces nastąpił możliwie szybko, a jednocześnie, żeby nowe podmioty miały czas przygotować swoją działalność. Najszybszy realny termin, jaki przychodzi na myśl, to za rok. Ale wymaga to bardzo sprawnego działania wszystkich zainteresowanych.

Czy to możliwe, żeby 16 marszałkom udało się w ciągu roku znaleźć wspólne stanowisko?

Dlatego podkreślam, że ten termin jest uzależniony od współpracy wszystkich zainteresowanych.

Czy ministerstwo również na poziomie ministra Nowaka jest zaangażowane w rozmowy z marszałkami?

Ministerstwo jest zaangażowane przede wszystkim na poziomie ministra Nowaka.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5